Szczotka rozdaje Deadline Miry Grant!

Deadline to, jak już wspomniałam, drugi tom cyklu Newsflesh. Głównym bohaterem jest bloger Shaun Mason, oraz wciąż obecna na kartach powieści jego siostra – Georgia Mason – która stała się jedną z moich ulubionych bohaterek literatury popularnej. O Deadline możecie poczytać na stronie wydawnictwa lub obejrzeć krótki filmik na YouTube.

Przegląd końca świata to bardzo entuzjastycznie przyjęta seria, zarówno na Zachodzie jak i w Polsce. Cieszy mnie to niezmiernie, ponieważ uważam ów cykl za bardzo udany, który przełamuje pewne konwencje dotyczące zombie. Przede wszystkim, Mirze Grant udało się stworzyć swego rodzaju świeże spojrzenie na zombie – co, jak mi się zdawało do tej pory, było niewykonalne. Zresztą, trudno się spodziewać czegoś nowego w tak oklepanych schematach fantasy i sci fi – w końcu łatwo jest napisać Kolejną Książkę O Zombie.

W przypadku Miry Grant, bałam się, że Przegląd końca świata będzie historią O Tym, Jak Zombie Zjadło Mi Pół Rodziny, Ale Walczyłem Mężnie. Na szczęście,Grant stwierdziła chyba, że zamiast powieści w gatunku zombie, napisze postapokalipsę. Co przez to rozumiem? Otóż trudno jest rozpatrywać Przegląd końca świata jako całość jedynie w charakterze powieści o zombie… Moim zdaniem zombie od zawsze było podgatunkiem postapokalipsy i ujmowanie go jako osobnego gatunku jest mocno zawężające i w ostateczności krzywdzące. Sprowadzanie podgatunków do gatunków zawsze prowadzi do ostatecznego wyczerpania się tematu, ponieważ autorom i czytelnikom trudno wyjść poza pewne ramy i schematy (np., że zombie  są martwe, ale ich mózgi żyją). Mira Grant spojrzała na katastrofę zombie z punktu widzenia blogera, człowieka współczesnego i inteligentnego, który potrafi żyć w świecie po apokalipsie. Duża część jej powieści to tak naprawdę wnikliwa analiza tego, jak ludzkość poradziła sobie z wirusem – ale także, jak doszło do katastrofy zombie, kto miał na tym zarobić i co kierowało ludźmi, którzy uwalniając śmiertelnego wirusa skazali świat na zamknięcie się w domach – bunkrach, nafaszerowanych elektroniką.