Nowości postapo z Fabryki Słów

Czołem!

Postapokalipsa w Fabryce Słów istotnie była całkiem jednostajna – tak jak w Insignis, opiera się na konkretnym uniwersum. Tak jak w FS jest to STALKER, tak w Insygnis jest to Metro 2033. Ale, ale! Fabryczna Zona to nie tylko Stalker, ale również Survarium i od niedawna… uniwersum Kompleks 7215, w tym nowy cykl Opowieści z postapokaliptycznej aglomeracji.

W Fabrycznej bolał mnie brak świeżej krwi. Najlepszy autor serii – Wiktor Noczkin – zaczął tworzyć w uniwersum Survarium, które można określić jako „w końcu pełnoprawnie postapokaliptycznego Stalkera”. Jest to uniwersum o ogromnym potencjale, ale póki co „wałkowane” jeszcze zbyt blisko okresu „tuż po apokalipsie”. Broń, nazewnictwo, funkcje są zbyt podobne do gry sprzed ponad pięciu lat. Mam nadzieję, że niedługo z Survarium wykrystalizuje się coś, co pozwoli na silne odcięcie się od spuścizny Stalkera i stworzenie pełnokrwistego uniwersum postapo. Może zamiast na strzelaniu autorzy powinni skupić się na głównym bohaterze uniwersum, czyli morderczym lesie? Jest to kwestia do dyskusji.

W końcu pojawił się Kompleks 7215, który w okresie premiery odczytywałam raczej jako żart z popkulturowych i postapokaliptycznych klisz. Podobieństwo do serii Metro 2033 wydawało mi się przejawem pewnej ironii czy zabawy konwencją, jednak Bartek Biedrzycki szybko pokazał, że traktuje swoją powieść bardzo poważnie. Powstał prequel do wydarzeń z Kompleksu 7215 – “Stacja: Nowy Świat”, która miała premierę 19 czerwca tego roku. 19 czerwca ogłoszono także kilka innych, ważnych dla tej serii wiadomości:

Komunikat 1 – otwarcie uniwersum

Dominika Węcławek to postać znana w środowisku polskiego postapo. Choć od wielu lat jest obecna w kulturze jako dziennikarka, w fandomie postapo na dobre zagościła rok temu, podczas premiery Kompleksu 7215. Zaczęło się od wywiadu z Bartkiem Biedrzyckim, który możecie przeczytać tutajPrzyjaźń z Bartkiem i fascynacja jego pierwszą książką zaowocowała. Dominika założyła blog, na którym możecie śledzić prace nad książką.

Podczas premiery „Stacji…” wydawnictwo zapowiedziało premierę kolejnej książki w uniwersum – ale tym razem książki napisanej nie przez Bartka, ale właśnie przez Dominikę Węcławek. Przed dziennikarką stoi wielkie wyzwanie ponieważ uniwersum, w którym umieszcza akcję swojej książki, nastręcza wiele trudności. Przede wszystkim jest to uniwersum obce – nie odautorskie, a należące do kogoś (w tym przypadku – do Bartka). Na pewno w jakiś sposób ogranicza to kolejnego autora (choć może być też źródłem inspiracji), zwłaszcza gdy musi sprostać nie tylko oczekiwaniom czytelników, ale i autora pierwowzoru. Ponadto, Dominika będzie pierwszą kobietą, która zadebiutuje jako autorka serii Fabryczna Zona. Na pewno będzie to jednym z kontekstów, w którym czytelnicy ocenią jej książkę. Jeżeli jej się uda, miejmy nadzieję, że przetrze szlaki swoim następczyniom i zachęci dziewczyny do ujawniania się ze swoimi postapokaliptycznymi pasjami. Bo dziewczyn zainteresowanych tematem jest sporo, tylko paradoksalnie odstraszają je… faceci narzekający na brak kobiet w postapo 😉 („Kobieta w Zonie? Aaaa!”)

Dominika Węcławek – najnowszy nabytek Fabryki Słów


Komunikat 2 – antologia Kompleks 7215

W trakcie premiery „Stacja: Nowy Świat” wydawnictwo przygotowało kilka bomb fandomowych. Kolejna z nich było ogłoszenie naboru do antologii w świecie Kompleksu:

Zasady:
– długość tekstu maksymalnie 50.000 znaków
– wolno korzystać z istniejących lokalizacji, ale musi zostać zachowane status quo. Bohaterowie z uniwersum Kompleksu 7215 mogą pojawiać sie jedynie jako postacie drugoplanowe. Informacje na ich temat nie mogą być zmienione ani stworzone nowe.
– podpisane imieniem i nazwiskiem teksty (załącznik w formacie.doc lub .rtf) wraz z danymi kontaktowymi prosimy nadsyłać drogą elektroniczną na adres: konkurs@fabrykaslow.com.pl; w temacie prosimy wpisać: “Kompleks 7215 – konkurs literacki”
– termin nadsyłania prac: 31 sierpnia 2015 r.

 Nagrody:
Zwycięskie opowiadanie zostanie wydrukowane w książce Bartka Biedrzyckiego. Wydawnictwo zastrzega sobie prawo nienominowania nagrody głównej.
Opowiadania, które przejdą pozytywną weryfikację jury będą opublikowane w formie darmowego e-booka.

Konkurs ten zasadami przypomina analogiczny nabór do darmowej (sic!) antologii Metro 2033. Jest również kolejne podobieństwo – „sentyment do warszawskiego metra”. Fabryka Słów i jej autorzy muszą bardzo uważać, aby nie zapędzić się w kozi róg. Uniwersum jest podobne do serii Metro 2033 i zarówno dla wydawnictwa, jak i dla czytelników byłoby lepiej, gdyby główną osią serii pozostało hasło „postapokaliptyczna aglomeracja”, zamiast „tunele metra”. Jakkolwiek nie widzę też powodu, żeby w panice uciekać od tematyki podziemnej kolei, „bo Metro 2033”…


Komunikat 3 – nabór autorów

Jak wiadomo, w serii występują trzy kolor – żółty (Survarium), pomarańczowy (Stalker) i zielony (uniwersum Bartka Biedrzyckiego). Fabryka Słów zmierza w kierunku poszerzenia „zieleńców” o tytuły nowych autorów – wydawnictwo prosi potencjalnych autorów o wysyłkę konspektów powieści (znormalizowany maszynopis, czyli ok. 1 stron A4 Times New Roman 12pkt) ORAZ  fragment ciągły na 10.000 znaków (EDIT: Bartek Biedrzycki). Zaznaczam, że proszą o konspekty – nie streszczenia, nie synopsy i na pewno nie całe powieści. Konspekty. Jeżeli jesteście więc zainteresowani – wysyłajcie je mailowo na adres fabrykantów (przeslijtekst@fabrykaslow.com.pl).

Mam nadzieję, że seria pójdzie w prawidłowym kierunku i nie stanie się kopią Metro 2033 (mnóstwo słabych książek, byle trzymających się tematyki metra). Mam też nadzieję, że uniwersum trochę od tego metra odbiegnie – bo ile można czytać o tunelach podziemnej kolejki? Czy możliwe poboczne wątki zostaną pociągnięte dalej? Czy w końcu więcej zacznie się dziać na powierzchni, która – co jest przecież logiczne – w końcu musi stać się zdatna do przeżycia? Zostawiam Was z tą refleksją.

Ave!

5 komentarzy do „Nowości postapo z Fabryki Słów

  1. Zastanawiam się jak można nie nazwać kopią “Metra” tym co FS nam chce zaserwować. “Kompleks” wpisuje się mniej więcej w Uniwersum Metro 2033. Jest to w miarę dobra powieść, nie wyjątkowa i nie wybitna, ale swój sens ma. Szkoda tylko, że Biedrzycki nie zrobił bardziej wyróżniającej się książki od świata UM2033. Mogłyby to być drobnostki takie jak czas akcji (20 lat po wojnie atomowej to jest ogromne podobieństwo). A co do powiększania uniwersum “Kompleksu”… Nah, powinni zająć się bardziej Stalkerem, czy też Survarium, wyprodukować więcej polskich autorów, bo czytanie Noczkina i Gołkowskiego (mimo, że są świetni) zaczyna się nudzić i uniwersum wygląda na ograniczone.

    1. Ależ powstaje kolejny polski “Stalker” (i wcale nie mój), więc nie ma co się martwić.

      A “Stacja” czasem trwania nijak w UM2033 nie pasuje 😉

  2. ” Metro 2033 (mnóstwo słabych książek, byle trzymających się tematyki metra).” Mam nadzieje że to żart xDD

    1. Karson, a czytałeś coś więcej niż to co wychodzi w Polsce? Tych książek są ogromne ilości,a w Polsce wydawane są tylko te lepsze… Jest tam masa książek które nie powinny się ukazać.

      1. Jeśli w Polsce wydawane są te lepsze, to boję się bardzo, co się czyta w Rosji 0.o

Możliwość komentowania została wyłączona.